Vardagsmat för Ali Memarchi, svensk musikvideoregissör som skrivit och regisserat videor för svenska artister som Abidaz, Kartellen och Mikael Wiehe, Maskinisten m.m. I år vann han Årets Video på Kingsizegalan, en gala med fokus på svensk hiphopkultur, för arbetet med videon till Abidaz Råknas.

Trots medverkan i radio, inspelning med Persbrandt och Wiehe samt intervjuer i ett antal tidningar ser inte Ali på sig själv som någon kändis. - Är man ute efter att bli igenkänd på gatan ska man inte bli musikvideoregissör, välj en annan väg. Min väg har varit lång och det är fortfarande långt kvar. Men det är kul att det jag gjort har uppmärksammats på olika håll, det blir som ett kvitto att man är på rätt väg.

Att vinna Årets Video 

Ali tycker att det känns fantastiskt kul att ha vunnit Årets Video med Råknas. Uppmärksamheten vinsten medför gör att han jobbar hårdare, att han får hålla på med det han älskar och tittarna gillar det. Det som gör Abidaz-videon så bra är enligt Ali främst storyn. - Jag älskar att använda mig av olika stories i mina videor. Anledningen till vinsten är att videon är välproducerad, innehåller bra skådespelare samt har en tydlig vision vad vi vill uppnå.

Det börjar med att artisten eller dess label kontaktar Ali och berättar vad sin vision, sedan skriver han olika idéer. Ibland får han helt fria händer och ibland har de vissa element de vill ha med. - Jag kan sitta på mitt kontor och lyssna igenom låten flera gånger och tänka i bilder samtidigt som jag lär känna låten. Det kan ta allt ifrån en timme upp till en vecka. Inspirationen tar jag från allt som finns runt oss.

Musikvideor är bara en del av det Ali gör. Han skriver manus, jobbar med sin egen film och dokumentärer. Just musikvideos började han med för ca tre år sen. Då använde han allt han kunde få tag på, oftast gratis, för att lära sig. Vanliga systemkameror, befintligt ljus mm. då det inte fanns budget att hyra in utrustning. - Man är jävligt kreativ när man jobbar med knappa resurser, men det blir inte alltid bra.

På frågan hur han kom in i branschen svarar han att det inte är något att komma in i. - Så länge du gör något du älskar och du gör det bra kan folk eller ”branschen” inte längre förneka det. Man ”kommer in” till slut vare sig man vill eller inte. Jag började jobba som springpojke på olika inspelningar när jag bodde i Los Angeles och lärde mig hur allt går till. Det är den bästa skolan du kan gå - learn by doing.

Berätta om inspelningsprocessen?

- Innan inspelningen planeras det i postproduktionsstadie. Allt bokas, scheman skickas ut, visionen fastställs, alla är underrättade om vad de ska göra. Under inspelningsdagen ska det helst inte finnas några frågetecken och jag brukar alltid säga några väl valda ord till teamet. Alla produktioner är olika och saker och ting händer, både bra och dåliga så det gäller att ta snabba beslut. För mig är två saker viktigast, att ha en vision och att hålla sig till den under hela processen samt att ha kul väl på plats.

Efter inspelningsdagen går Ali igenom allt material, lägger upp klipp-processen och arbetar med att föra över filer, logga allt etc. och till det använder han ibland Mac. - Jag gillar den enkla workflow som Apple har i sina produkter, sen att alla andra också använder Mac gör det enklare att jobba på distans med olika människor.

Skillnaden mellan Mac och PC är att arbetet blir lättnavigerat och att det är så tillgängligt. Ett par videos har han gjort med kameror från Blackmagic. - De har väldigt bra kameror som är otroligt lättnavigerade med enkel layout. Jag rekommenderar dem starkt till alla som vill göra en fin video men inte har obegränsade resurser. Med rätt ljussättning får du en fin bild relativt billigt.